SUOČAVANJE SA NEPLODNOŠĆU I STRATEGIJE KOJE NAM MOGU BITI OD POMOĆI

by Festival mentalnog zdravlja

Iako većina nas misli da ćemo se, kad to odlučimo, vrlo jednostavno ostvariti u ulozi roditelja, svaki šesti par u Srbiji nailazi na poteškoće prilikom ostvarivanja u roditeljskoj ulozi. Odjednom, nešto što ste „podrazumevali“ da će se prirodno dogoditi se ne događa.

Kada otkrijete da imate problem sa začećem ili iznošenjem trudnoće do kraja, prva reakcija obično bude iznenađenje i šok, upravo zbog prethodno opisanog očekivanja da će se to vrlo jednostavno i prirodno dogoditi. Nakon toga često sledi faza poricanja postojanja problema, a zatim bes i ljutnja, koja može biti usmerena ka sebi, partneru, lekaru, porodici, ljudima koji imaju decu, kao i gomila pitanja „Zašto baš ja?“. Ponekad možete osetiti stid i krivicu i preispitivati svoja ponašanja, tražeći „razlog“ zbog koga vam se to dešava. Ipak, većina vas će na kraju prihvatiti da ima problem i promišljati o daljim koracima.

Ponekad se može desiti da vam je teško da pređete u fazu prihvatanja i da se osećate „zaglavljeno“ u nekoj od prethodnih faza. Ne zaboravite da je neplodnost kriza satkana od gomile vidljvih i nevidljivih gubitaka i da se nije lako nositi sa njom. Ukoliko vam je teško da se sa ovim nosite sami ili uz pomoć partnera i ljudi iz okruženja, ne ustručavajte se da potražite psihološku podršku.

Kako da prepoznate da vam je potrebna stručna podrška?

  • Većinu vremena razmišljate samo o neplodnosti i ne možete da se fokusirate ni na šta drugo
  • Osećate da vas vaše psihološko stanje ometa u ispunjenju svakodnevnih zadataka
  • Bez obzira na sve ljude oko vas, imate utisak da ste sami i da vas niko ne razume
  • Stalno osećate da ste pod stresom i plačete češće nego inače
  • Primetili ste da je vaš partnerski odnos drugačiji i da su konflikti češći nego inače
  • Osećate potrebu da razgovarate sa profesionalcem o svojim mislima i emocijama i pomognete sebi da se sa ovim problemom suočite na što bolji mogući način.

Postoje različiti koraci koje preduzimaju parovi koji se suočavaju sa neplodnošću kako bi se ostvarili u ulozi roditelja. Kod onih parova koji se odluče na neki od medicinskih tretmana, važan aspekt mentalnog zdravlja je upravo iskustvo tretmana. Većina vas često stupa u kontakt sa lekarima i drugim medicinskim osobljem. Iako je zadovoljstvo stručnošću važno i predstavlja jedan od najvažnijih faktora pri izboru klinike i lekara, još jedan bitan faktor je i emotivna podrška i dostupnost medicinskog osoblja.

Kako da sebi obezbedite bolju podršku od medicinskog osoblja?

  • Pre svega, dobro istražite kliniku u koju idete. Napravite izbor koji vam se čini najsmislenijim, posavetujte se sa parovima koji prolaze kroz isto.
  • Nakon stupanja u kontakt sa medicinskim osobljem, trudite se da budete što otvoreniji u komunikaciji – jasno iskažite svoje potrebe i očekivanja, ukoliko imate pitanja pripremite ih pre konsultacija sa doktorom.

Ovaj aspekt je posebno važan ukoliko uzmemo u obzir da je jedan od faktora koji doprinose smanjenju stresa upravo prisustvo neophodnih informacija – što samo lečenje i tretman učinite poznatijim vama samima, prostor za stres i uznemirenost se smanjuje.

Nadalje, ponekad se dešava da par prođe kroz veliki broj neuspešnih tretmana, usled čega se možete osetiti razočarano, biti ljuti, tužni i beznadežni. Nakon neuspešnih tretmana proces prihvatanja činjenice da ne postoji mogućnost da se ostvarite u ulozi roditelja na ovaj način može da bude veoma bolan i dugotrajan. U procesu prihvatanja i donošenja odluke o narednim koracima od pomoći može biti i stručna psihološka pomoć i podrška.

Podrška drugih ljudi može da vam pomogne u suočavanju sa neplodnošću.

Još jedna od strategija za smanjenje stresa izazvanog neplodnošću jeste traženje podrške od ljudi iz okruženja (članova porodice, prijatelja, kolega…). Doživljaj da možemo na nekoga da oslonimo nam često pomaže u teškim životnim situacijama. Kako biste obezbedili adekvatnu podršku, važno je da budete što otvoreniji sa bliskim ljudima i da im ukažete šta vam je potrebno, šta vam smeta ili kako biste želeli da vam pomognu. Npr. sasvim je u redu da kažete „Ne prija mi da sada razgovaram o tome. Kada mi se bude pričalo, biću slobodan/slobodna da te nazovem.“ ili „Sada mi je od tebe potrebno samo da me saslušaš, bez ikakvih komentara.“

Ukoliko procenite da nemate snage za ovo, to je takođe u redu. Ne morate dobijati podršku od svih, dovoljno je da postoji makar jedna osoba sa kojom možete razgovarati o problemu i tražiti podršku kada vam je potrebna. U ovim situacijama, dobra stvar je da postoje brojne grupe i forumi gde su okupljeni ljudi koji se suočavaju sa istim problemom, gde možete dobiti podršku i poruku da niste sami.

 

Ukoliko se ipak osećate usamljeno u redu je da potražite i stručnu podršku. Besplatna stručna pomoć i emocionalna podrška možete dobiti u različitim ustanovama i udruženjima građana.

Besplatna stručna pomoć:

  • psiholozi i psihijatri u domovima zdravlja,
  • psihološke službe drugih zdravstvenih ustanova /ordinacija,
  • savetovališta za brak i porodicu, centri za socijalni rad,
  • psihološka savetovališta udruženja građana,
  • Onlajn psihološko savetovalište “Pričajmo (k)od kuće”, Podružnica za Južnobački okrug Društva psihologa Srbije i Institut za javno zdravlje Vojvodine

Informacije: pricajmokodkuce@gmail.com, www.festivalmentalnogzdravlja.rs

Besplatna emocionalna podrška:

Centar SRCE

Telefon: 0800 300 303 (14-23č, svaki dan)

Email podrška: vanja@centarsrce.org

Čet podrška : www.centarsrce.org

 

Autor: Dr Jovana Jestrović, psihološkinja

Ilustracije: Miona Ivanović

 

0 comment
0

You may also like

Leave a Comment